Bedrijfsbeheerder & zzp'er

In het menu hieronder vind je veelgestelde vragen en antwoorden over het kopen van inlogcode(s) en de werking van de GPI. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Als bedrijfscontactpersoon kun jij jezelf als kandidaat toevoegen. Je hoeft je hiervoor niet opnieuw te registreren.

Zorg dat je een actieve inlogcode hebt. (Dit controleer je door in te loggen en je profiel als ‘Bedrijf’ te kiezen. Klik op ‘Overig’ en vervolgens op ‘Inlogcodes’. Geen inlogcode? Koop er één door te klikken op ‘Ga naar de webshop’. Volg hier de stappen.) Je kunt de actieve inlogcode gebruiken in je profiel als Kandidaat (klik bovenin op 'Profielen' en selecteer 'Kandidaat', of log uit en in en selecteer het profiel 'Kandidaat'). Klik op ‘Bekijk GPI’, daarna op 'Start GPI' en volg de stappen.

Het importeren van kandidaten kan alleen als je een bedrijf (of zzp’er) bent. Kies ‘Bedrijf‘ bij het inloggen. Als je klikt op de knop ‘Kandidaat toevoegen’ kun je een keuze maken tussen één of meerdere kandidaten toevoegen. Om meerdere kandidaten toe te voegen moet je eerst het voorbeeldbestand downloaden, invullen en weer uploaden. Het is mogelijk om de kandidaten direct toe te voegen aan een bestaande groep.

Om kandidaten gemakkelijker te beheren en uit te nodigen, is het mogelijk om ze aan groepen toe te voegen. Je kunt groepen vanuit het stappenplan of de bedrijfsomgeving maken (daar kom je door ‘Bedrijf’ te kiezen bij het inloggen of bij ‘Profielen’) en beheren.

Is het e-mailadres al in gebruik? Dat betekent dat de kandidaat nog gekoppeld is aan een eigen bedrijf, (oud)werkgever of bijvoorbeeld uitzendbureau.

Vraag de kandidaat om in te loggen in zijn/haar GPI-account, te klikken op ‘Mijn gegevens’ en zich hier door middel van de oranje knop te ontkoppelen van de eerdere werkgever. Wanneer de kandidaat dit gedaan heeft, kun je hem/haar probleemloos toevoegen en (indien nodig) uitnodigen. Meer informatie over het loskoppelen vind je hier.

Toch hulp nodig? In een aantal gevallen kunnen wij de kandidaat overzetten. Dit kunnen wij wanneer de kandidaat géén uitnodiging in zijn/haar account heeft, niet als zzp’er in het systeem staat en de GPI niet langer dan 30 dagen geldig is.
Neem contact met ons op door het contactformulier in te vullen op https://gpi.explainsafe.nl/nl/contact.

Geef hierin het volgende aan:
- naam kandidaat;
- geboortedatum kandidaat;
- e-mailadres kandidaat;
- e-mailadres bedrijf.

Met deze informatie kunnen wij beoordelen of de kandidaat overgezet kan worden.

Kies ‘Bedrijf‘ bij het inloggen. Klik op ‘Overig’. Kies in de dropdown voor ‘Facturen’. Op deze pagina staan de facturen die zijn verzonden en heb je ook de mogelijkheid om deze te downloaden.

Onderstaande tips kun je meegeven aan medewerkers die de GPI gaan maken of die problemen ervaren tijdens het maken van de GPI-instructie.
- Gebruik Internet Explorer niet als internetbrowser (met het icoontje met het blauwe e’tje). Kies voor een andere internetbrowser, zoals Chrome, Edge, Safari of Firefox).
- Voorafgaand aan de GPI wordt er een snelheidstest gedaan en geven we een advies af. Het beste is om de GPI vanuit het advies 'goed' te doen. Stabiliteit in het netwerk over een langere termijn kunnen wij niet meten, maar is ook een belangrijke factor.
- Voorkeur type verbinding is kabel of een stabiele wifiverbinding. Voorkeur apparaat is laptop/ computer.

Ervaar je problemen met het laden van een webpagina tijdens de instructie of toets? Zorg ervoor, als hier sprake van is, dat je de video volledig bekijkt en de vragen invult voordat je verder gaat. Als je desondanks vastloopt, probeer dan de pagina te vernieuwen. Op een laptop/computer doe je dit door gelijktijdig op de toetsen Ctrl + F5 en houd ze kort ingedrukt. Als dit niet werkt, probeer dan de combinatie Ctrl + R. Voer nu de gewenste actie op de pagina uit en controleer of je nu wel verder kunt gaan. Blijf je problemen ervaren? Dan raden we aan de GPI te starten in een incognitovenster. Dit venster werkt zonder cookies, cache, plugins en extensies. In Google Chrome kun je een incognitovenster openen door op de drie puntjes rechts bovenin te klikken en vervolgens op ‘Nieuw incognitovenster’. In Microsoft Edge kun je dit doen door op de drie puntjes rechts bovenin te klikken en te kiezen voor ‘Nieuw Inprivate-venster’. In Safari heet dit venster 'nieuw privévenster'. Via dit venster kan je inloggen in je account via https://gpi.explainsafe.nl/nl/login. Via de oranje knop ‘GPI Starten’ kom je weer in de GPI.

Om de GPI te hervatten, kun je de GPI-instructie later vanuit je account opnieuw starten. Het systeem onthoudt (maximaal een week!) het onderdeel waar je gebleven was en vanaf dit onderdeel kan de instructie vervolgd worden. Hiervoor klik je na de netwerktest op ‘Hervat de GPI waar je gebleven bent'.

Het stappenplan voor bedrijven en zzp’ers is om je te helpen de stappen te doorlopen tot een kandidaat uitgenodigd kan worden.

Vanuit het stappenplan krijg je duidelijk inzichtelijk wat er allemaal moet gebeuren: kandidaten toevoegen, inlogcodes kopen en vervolgens de kandidaten uitnodigen.

Wil je uit het stappenplan? Dit kun je doen door bovenin je scherm op je (bedrijfs)naam te klikken. Wil je het stappenplan weer heropenen? Klik op de blauwe balk boven in je scherm om deze te hervatten waar je gebleven bent. Heb je alle stappen doorlopen in het stappenplan? Klik dan in de laatste stap op 'Stappenplan afronden'. Hierna zie je de blauwe balk niet meer. Je kunt opnieuw beginnen in het stappenplan door hier te klikken.

Als je in het Overzicht kandidaten op een kandidaat klikt, zie je diverse statussen.

Uitnodiging verstuurd
Wanneer je een uitnodiging verstuurt en de kandidaat klikt niet op de link in de e-mail, dan blijft de uitnodiging tot 30 dagen op de status 'uitnodiging verstuurd' staan.

Verlopen
Wanneer een kandidaat 30 dagen lang niet op de link in de e-mail klikt, krijgt de uitnodiging de status ‘uitnodiging verlopen’. Als de uitnodiging is verlopen, dan is deze niet meer te gebruiken door de kandidaat en dan wordt de inlogcode (wanneer de geldigheid van 12 maanden vanaf de aankoopdatum niet verstreken is) weer bij het bedrijf teruggezet.

Uitnodiging geaccepteerd
Wanneer je een uitnodiging verstuurt en de kandidaat klikt binnen 30 dagen op de link in de e-mail, krijgt deze de status 'uitnodiging geaccepteerd'. Hiermee blijft de uitnodiging voor onbepaalde tijd in het account van de kandidaat staan. Kandidaten met deze status kunnen, om bij hun GPI-uitnodiging te komen, inloggen in hun GPI-account en vervolgens op de oranje knop ‘GPI Starten’ klikken.

Toets gestart
Deze status krijgt de kandidaat op het moment dat hij, na het afronden van de instructie, de GPI-toets heeft gestart. Wanneer de kandidaat de GPI-toets heeft afgerond, krijgt hij de status: geslaagd, voorlopig gezakt of gezakt.

Geslaagd
Als het binnen de drie toetspogingen lukt de GPI-toets succesvol te maken, dan krijgt de kandidaat de status ‘geslaagd’.

Voorlopig gezakt
Een kandidaat die één of twee toetspogingen heeft gedaan en dit niet heeft behaald, krijgt de status ‘voorlopig gezakt’. De kandidaat heeft nog één of twee toetspogingen wanneer hij inlogt in zijn account en de GPI weer opstart.

Gezakt
Als een kandidaat drie keer de toets heeft gedaan en hiervoor is gezakt, heeft de kandidaat geen pogingen meer. De kandidaat heeft een nieuwe inlogcode of uitnodiging nodig om de GPI te maken.

Mogelijk heb je een kandidaat toegevoegd onder het e-mailadres waarmee je zelf als bedrijf inlogt. Neem contact met ons op via het contactformulier https://gpi.explainsafe.nl/nl/contact. Noem hierin je bedrijfse-mailadres en het e-mailadres van de kandidaat. We zullen naar aanleiding van de e-mail uitzoeken hoe dit opgelost kan worden.

Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld:
- De kandidaat heeft een nieuw account geregistreerd (op een ander e-mailadres dan waar de uitnodiging heen is gestuurd) en hierop ingelogd.
Als je als bedrijf bij deze kandidaat de status 'uitnodiging verstuurd' ziet staan, dan moet er nog door de kandidaat op de link in de uitnodigingsmail geklikt. Hierna kan de kandidaat in zijn GPI-account klikken op de oranje knop 'GPI Starten'.

Als je bij de kandidaat de status ‘uitnodiging geaccepteerd’ ziet staan, dan moet hij direct inloggen op onze website via https://gpi.explainsafe.nl/nl/login. Hierbij is het belangrijk dat het e-mailadres wordt gebruikt die in het Overzicht kandidaten bij de persoon staat. Als de kandidaat zijn wachtwoord is vergeten, kan deze een wachtwoordherstelmail aanvragen via https://gpi.explainsafe.nl/nl/password-reset. Eenmaal ingelogd, komt de kandidaat automatisch op de pagina 'Mijn overzicht' en hier kan hij klikken op de oranje knop met 'GPI Starten'.

Sinds GPI 5.0 (vanaf 23-11-2022) zijn de GPI Infra, GPI Installatie en GPI B&U géén aparte GPI’s meer. Er is nog maar één GPI. Afhankelijk van de deelsector waarin de kandidaat werkzaam is, volgt hij/zij binnen deze vernieuwde GPI de bij het werkveld passende praktijkonderwerpen.

Controleer of je medewerker nog in het Overzicht kandidaten staat. Kun je deze kandidaat hier niet vinden? Kandidaten kunnen zichzelf loskoppelen van een werkgever. Verstuurde maar niet gebruikte uitnodigingen worden dan weggehaald bij de kandidaat en als inlogcode weer toegevoegd aan je bedrijfssaldo. Wanneer hier sprake van is, ontvang je de opvolgende nacht een overzicht van kandidaten die zich hebben losgekoppeld. Hoort de kandidaat wel toegevoegd te zijn aan jullie account? Voeg dan de kandidaat weer toe via de blauwe knop ‘Kandidaat toevoegen’. Let op: als de kandidaat inmiddels is toegevoegd door een ander bedrijf, kun je de kandidaat zelf niet meer toevoegen.

Probeer je een medewerker uit te nodigen en krijg je de volgende melding?

Alle kandidaten zijn al uitgenodigd of zijn in het bezit van een geldig certificaat die nog langer dan 30 dagen geldig is, dit kost geen vouchers.

Deze melding krijg je wanneer de kandidaten:
- Nog een geldige GPI (langer dan 30 dagen) hebben.
- Een uitnodiging met de status 'uitnodiging verstuurd' in hun account hebben.
- Een uitnodiging met de status 'uitnodiging geaccepteerd' in hun account hebben.
- De status 'voorlopig gezakt' hebben.

In bovenstaande situaties is het altijd zo dat deze kandidaten of een geldige GPI hebben, of een mogelijkheid al in hun account hebben om de GPI te maken.

Meer informatie hierover vind je in deze uitleg over de statussen of in het handboek voor de GPI-bedrijfsbeheerder in de uitleg over ‘De tabbladen’.

Dit is niet mogelijk om zelf te doen.

Als bedrijfsbeheerder kun je wél een poortwachter toevoegen via het kopje ‘Poortwachters’. Een poortwachter kan hetzelfde als de bedrijfsbeheerder met uitzondering van facturatie, het kopen van inlogcodes, toegang tot bedrijfsgegevens en zowel het aanmaken als beheren van groepen. Overige zaken kan de poortwachter wel, zoals het toevoegen of uitnodigen van kandidaten.

Wil je niet een poortwachter toevoegen, maar een extra bedrijfsbeheerder? Stuur ons een e-mail naar support@explainsafe.nl vanuit het e-mailadres waarop nu het bedrijfsbeheer gedaan wordt en geef aan wat de naam en het e-mailadres is van de persoon / personen die je graag toegevoegd ziet als bedrijfsbeheerder(s).

Het is belangrijk dat er altijd iemand is die het bedrijfsbeheer doet vanuit het bedrijfsaccount waar de kandidaten aan gekoppeld staan. Als dit niet gebeurt, kunnen de kandidaten niet meer uitgenodigd worden en ook niet worden toegevoegd door een ander bedrijf.

Stuur een e-mail, bij voorkeur vanuit het e-mailadres van de huidige bedrijfsbeheerder, naar support@explainsafe.nl en leg de situatie kort uit.
- Op welk e-mailadres werd het bedrijfsbeheer gedaan?
- Om welke reden kan dit nu niet meer?
- Naam en e-mailadres van de nieuwe bedrijfsbeheerder.

Met deze informatie kunnen wij je verder helpen.

Het e-mailadres is ook de unieke gebruikersnaam voor een account. Alle gegevens die bij een kandidaat horen, vallen onder dit account. Het erg belangrijk dat een kandidaat alleen een eigen (zakelijke of privé) e-mailadres gebruikt. Wanneer een persoon geen e-mailadres heeft, zal hij/zij hiervoor een e-mailadres moeten aanmaken.

Via Explainsafe zijn er meerdere poortinstructies te maken, waarvan de registraties op hetzelfde e-mailadres achter de schermen gekoppeld zullen worden.

Als een kandidaat niet meer bij je bedrijf werkzaam is, of geen GPI meer nodig heeft, dan kun je hem uit het Overzicht kandidaten verwijderen door op het kruisje achter zijn gegevens te klikken. Dit is mogelijk in alle tabbladen, met uitzondering van het tabblad ‘Geslaagde kandidaten’. Het account van de kandidaat wordt na het klikken op het kruisje losgekoppeld van jullie bedrijfsaccount, waardoor je hem niet meer per ongeluk een uitnodiging kunt sturen en het overzicht actueel blijft.

Als de kandidaat korter dan 13 maanden geleden een poortinstructie heeft behaald, heeft ingelogd, of een uitnodiging heeft ontvangen, dan blijft het account van de kandidaat voor hemzelf gewoon bereikbaar. Als hij dus nog een geldige GPI heeft, blijft deze gewoon behouden!

Als je per ongeluk al een nieuwe uitnodiging naar een kandidaat hebt verstuurd en de status is nog 'Uitnodiging verstuurd', wordt deze óók automatisch uit het account van de kandidaat gehaald en weer als inlogcode bij het bedrijf teruggezet.

Voor de kandidaat is het belangrijk dat hij losgekoppeld wordt, zodat hij weer toegevoegd kan worden door bijvoorbeeld een nieuwe werkgever. Als je als bedrijf de kandidaat niet loskoppelt, kan hij dit op deze manier zelf doen.

Een poortwachter kan hetzelfde als de bedrijfsbeheerder met uitzondering van facturatie, het kopen van inlogcodes, toegang tot bedrijfsgegevens en zowel het aanmaken als beheren van groepen.
Een bedrijfsbeheerder kan een nieuwe poortwachter aanmaken via het kopje ‘Poortwachters’.

Het is gebruikelijk dat je als zzp’er zelf een inlogcode koopt en de GPI haalt. Als dit ook voor jou geldt, en je hebt nog géén account, dan moet je eerst een account aanmaken. Het is belangrijk dat je bij Soort gebruiker ‘Bedrijf’ kiest en daarna het vakje ‘Ik ben zzp'er of bedrijfscontactpersoon die zelf een GPI wil maken’ aanvinkt. Vul de gevraagde gegevens in, maak het account aan en activeer deze door op de toegezonden link in de e-mail te klikken.

Als zzp’er bestaan er twee profielen, ‘Bedrijf’ en ‘Kandidaat’. Als zzp’er kun je het profiel ‘Kandidaat’ gebruiken. Het profiel ‘Bedrijf’ gebruik je dan alléén wanneer je je bedrijfsgegevens (zoals adres of naam) wilt wijzigen.

1. Log in. Krijg je niet direct de keuze tussen je profielen ‘Bedrijf’ en ‘Kandidaat’ te zien? Klik dan eerst rechtsboven op de blauwe tekst met je naam, en daarna op ‘Profielen’.
2. Kies het profiel ‘Kandidaat’.
3. Je zit nu in ‘Mijn overzicht’. Ga omlaag op de pagina en klik op ‘Bestellen’.
4. Doorloop de stappen en betaal de inlogcode.
5. Klik na het kopen van de inlogcode op ‘Mijn overzicht’.
6. Klik op ‘Bekijk GPI’.
7. Kies ‘Start GPI’ en doorloop de stappen; het systeem gebruikt automatisch je gekochte inlogcode.

Bedrijfsbeheerders hebben de optie om kandidaten uit te nodigen buiten de uitnodigingstermijn van 30 dagen. Gebruikelijk kan een kandidaat pas vanaf 30 dagen voor het verlopen van de huidige GPI worden uitgenodigd. De optie ‘Kandidaten uitnodigen buiten uitnodigingstermijn’ biedt de mogelijkheid om een volledige groep in één keer uit te nodigen, zelfs als sommige kandidaten nog binnen de oorspronkelijke uitnodigingstermijn vallen.

Om van deze functionaliteit gebruik te maken, kan je via de oranje knop ‘Kandidaat uitnodigen’ het selectievakje ‘Kandidaat uitnodigen buiten uitnodigingstermijn?’ aanvinken.

Let op: De geldigheid van de GPI blijft één jaar (12 maanden) vanaf de datum dat de nieuwe GPI wordt behaald!

Aan het begin van elke maand ontvang je een herinneringsmail dat er certificaten van kandidaten in de komende maand gaan verlopen. Deze mail is informatief van aard en communiceert alleen of er kandidaten zijn met een GPI waarvan de verloopdatum in deze maand ligt.

Wil je een actueel overzicht zien van alle kandidaten die nog uitgenodigd moeten worden voor een GPI die reeds verlopen is of verloopt binnen 30 dagen? Log dan in en raadpleeg de tabbladen 'Verlopen Certificaten' en 'Certificaat verloopt binnen 30 dagen'.

Heb je in de afgelopen dagen al kandidaten uitgenodigd die vorig jaar een GPI hebben gemaakt? Dan kan het zijn dat het aantal lager ligt dan we in de herinneringsmail communiceren.

Let op: Zorg dat er voldoende inlogcodes op je bedrijfsaccount zijn om de kandidaten uit te nodigen!

Je kan het ontvangen van de herinneringsmails uitschakelen bij ‘Overig’ en ‘Bedrijfsgegevens’. Onderaan staat het selectievakje ‘Ontvang herinneringen’. Deze is standaard aangevinkt. Wanneer je geen herinneringsmails wil ontvangen, kan je dit selectievakje uitvinken.

Let op: Het uitschakelen van deze functionaliteit wordt bij alle beheerders van het bedrijfsaccount toegepast!